|
Post by jobminator on May 27, 2008 19:57:16 GMT 2
In den Hoogeloonsche taal zegt men wel eens dingen die een noorderling niet snapt en toch een gewoon synoniem is: hoeveel weten jullie der?
ik heb de eerste: ander woord voor klein - vuil smerrig (het woord vuil smerrig kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden, zelfs vies smerig wat het eigelijk betekend)
bijvoorbeeld: wat heb jij een kleine telefoon! op zen loons: wa hedde ge een vuil smerrig tellefontje
|
|
|
Post by SAM on May 27, 2008 20:08:04 GMT 2
als iets niet volgens de algemeen geldende normen gebeurd: Dè is neffe de kenèèn af.
Bijvoorbeeld: Hoeveel pilsjes hij al gedronken heeft, dat is niet meer normaal. Op zen loons: Hoeveul hij er al aachter zn kieze heej, dè is neffe de kenèèn af!
|
|
|
Post by simba on May 27, 2008 21:57:40 GMT 2
ik ga met de kruiwagen mieren en denne-appels zoeken in het bos:
ik gaj meej de kreugen moesoaijer en mástebullekes zuuke in de máást.
|
|
elpeerke
Begient te komme
Sick my Duck
|
Post by elpeerke on May 28, 2008 14:18:39 GMT 2
off topic: Heb ooit een haagse hovenier uit moeten leggen da de mast het bos was, en niet zoals hij dacht een tuincentrum...
Ik: "Brengt dieje hoop zand mer gauw ner de mast...."
Hij: "En waar is dat dan, de Mast?"
|
|
elpeerke
Begient te komme
Sick my Duck
|
Post by elpeerke on May 28, 2008 14:39:18 GMT 2
Ontopic:
Effectief vergaderen!!
1 Dit behoort tot de mogelijkheden. – Da ken. 2 Hieromtrent kunnen wij u geen enkele zekerheid bieden. – Ge wit noit nie. 3 Zou u dat eens willen herhalen? - Wa? 4 Ligt dat in de lijn der verwachtingen?- Zou da? 5 Hiermee denk ik geen problemen te ondervinden. – Hendig zat. 6 Dit wordt door mij als bijzonder spijtig ervaren. – Des sund. 7 Hetgeen u mij vertelt, verbaast mij ten zeerste. -Wa zedde nou? 8 Deze informatie is geheel nieuw voor mij. – Daor wee’k niks van. 9 Ligt dat binnen het kader van uw bevoegdheden? – Meude gaai da wel? 10 Ik heb hierover een enigszins afwijkende mening. – Das nie! 11 Het leven van een Brabander gaat niet over rozen. – Tis wa. 12 Zulks ben ik geenszins van plan. - Da denk toch nie.
Met het Brabants als voertaal kunt u 80% bezuinigen op de tijd van werkbesprekingen. Ook bij vergaderingen!!!!!!!!! Houdoe
|
|